(Кон 11-то издание на годишниот фестивал на Националниот театар од Клуж Напока под наслов „Огледала“ одржан од 12 до 15 октомври, 2023 година во Клуж Напока, Романија)
Движењето на театарската уметност секогаш оди паралелно со општествените и политички турбленции. Нејзината актуелност е секогаш причина за промени во внатрешноста на човековиот ангажман најмногу заради нивната порака која во цврстите концепти знае да биде многи силна и инспиративна. Годишниот театарски фестивал на Националниот театар од Клуж Напока одржан по дванаесетти пат и наречен „Огледала“ ја огледува целата поразителна стварност на дваесет и првиот век во изборот на претстави кои никого не оставија рамнодушен. Овој театар може да се пофали со огромен уметнички предзнак и незапирлива актерска енергија.
Со водството на директорот на театарот Михаи Маниуциу и Штефана Поп-Чуршеу, драматургинка на театарот, овој фестивал во своите дамари крие голема моќ и артизам. Во програмата можеа да се проследат седум различни режисерски видувања и седум мошне интересни театарски настани како: „Црното огледало“, монодрама на Јонут Карас базирана врз кратките раскази „Количка“ и „Здив“ на Луиџи Пирандело и во режија на Роберто Бачи; „Нескротената фурија“ по текст и во режијата на Лета Попеску и во адаптација на Марија Манолески, а по комедијата на Вилијам Шекспир; „Свртничари“ по текст на Георге Лунгочи, а во режија на Драгош Поп; „Глава за раздавање“ по текстот на Георге Ципријан во режија на Александру Дабија; „Дона Хуана“ по текст на Раду Станца, а во режија на Тудор Лучану, „Амфитрион“ од Молиер во режија на славниот Силвиу Пуркарете и претставата „Освојување“ по текстот на Ферид уд-дин Атар во режија на турскиот режисер Чаглар Јигитогулари. Секако тука се и придружните програми кои подразбираа разговор за претставите, кои ги водеа Јон Богдан Лефтер, Марија Зернеску и Марија Константинеску, а не изостанаа и промоциите на театарска литература овојпат преводите на пиесите на Оливие Пи и Ваџди Муавад на романски јазик, како и на книгите „Покажување на Да-Да“ од Штефана Поп Чуршеу, Јоан Поп-Чуршеу и Јон Поп Шкоала и „Шекспир преведен од Адриан Папахаги“. Овој прекрасен театарски настан беше завршен со извонредниот концерт на славните Баланеску квартет кој однесе големи салви на аплауз.
Ова издание на годишниот театарски фестивал на театарот во Клуж Напока не одведе во просторот на социјалните превирања, но и во просторот на реконтекстуализирањето на културите. Она што паѓа в очи во оваа селекција е големата посветеност на овој театар кон актуелизирањето на класиката, но и кон негувањето на малите форми. Во оваа селекција би го истакнал одличниот „Амфитрион“ на Силвиу Пуркарете кој зборува токму за таа реконципираност на културниот постамент во глобални размери. Неговиот Амфитрион е реплика на авторитаризмот изразена преку иронијата која кај Молиер ја има многу малку, додека кај овој голем режисер е извлечена во една многу интересна форма за која би рекле дека е повеќе визуелна отколку внатрешна. Имено, леглото на човековата раскалашеност е гама во која се раѓа новиот свет што не го разбираме, но го конзумираме.
Се чини дека тука некаде се движи ова гледање на Пуркарете на овој класичен текст на Молиер. Егазктноста на актерската игра, одличната визуелизација говорат за една автентичност која боли и загрижува, додека актерските партии на Матеи Ротару како Амфитрион и Јонут Карас како Јупитер воодушевуваат со својата длабочина и израз. „Дона Хуана“ на Тудор Лучану воодушеви со својата форма, како визуелна така и изразна, говорејќи за клаусторфобијата на женскиот аспект во машкиот свет; одлично одиграна драма за преформулирање на светот, процес кој никако да се доврши. Овде, во оваа претстава исто така блеска актерскиот персоналитет на Матеи Ротару, но овојпат заедно со сјајната актерка Цецилија Лучану Донат. „Освојување“ е претстава која во малата сцена на театарот донесе огромна енергија и страст. Еден од најубавите режисерски концепти врз текстот на Ферид уд-дин Атар на режисерот Чаглар Јигитогулари. Ова видување има една чудна интерпретација на овој симболистички текст кое режисерот го нарелува „Шаман-панк“ каде што во осум песни секој актер ја раскажува својата приказна. Сите осум песни имаат своја автентичност, но нивната вклопеност ја создаваат автентичноста на проблемот на културолошката поставеност на целиот свет. Актерската посветеност на оваа претстава е драгоцена и тука се истакнуваат сјајните актерски партии на Минеа Бридариу, Раду Догару, Анча Хану, Дијана-Јоана Личу, Лорина Мереи, Михаи-Флоријан Ничу, Кристијан Рикман и Санцијана Тарца. Од оваа селекција исто така остави многу силен впечаток и „Нескротената фурија“ која во еден колоритен аспект донесе едно фарсично и мошне актуелно видување на овој класичен текст на Шекспир каде што со своите моќни актерски партии би ги издвоиле Космин Станила во улогата на Михаи (Петручио), Цецилија Лучиану – Донат во улогата на Ирина (Катарина) и младиот Раду Догау како Драгош (Хортензио), сликовити и диховити ликови достојни за секоја почит.
Фестивалот „Огледала“ на Националниот театар од Клужа Напока е вистинско огледало на романскиот, но и на Европскиот театар. Оваа театарска институција воодушевува со својата актерска енергија, со својата режисерска оптика, но и со продукциската полтика која секоја година им нуди на театарските критичари, продуценти и селектори интересен избор од уметнички дела. Она што значи „театар во времето“ се огледува на сцената на овој извонреден театар.
„На окрутноста на животот потребна му е благоста во погледот“, е превод на оригиналното издание „Окрутности живота потребна је благост погледа“, книга од соседството, од авторот Дејан Петровиќ, кој живее во Нови Сад, Србија. Тој зад себе, во неколку децениското пишување, остварил многубројни средби и направил интервјуа со значајни режисери, писатели, со луѓе од уметноста….
Министерот за култура и туризам Зоран Љутков, во просториите на НУ Завод за заштита на спомениците на културата и музеј – Охрид се обрати на прес-конференција по повод најновите археолошки откритија во Охридско-струшкиот Регион. Станува збор за вредни наоди, околку 80, откриени на локалитет во Охридско-струшкиот регион, односно на некропола од архајскиот период, 6 век…
Ново издание на „Збирка ноти – Камерна музика од Љубомир Бранѓолица Vol. I“. Новото електронско издание на „Збирка ноти – Камерна музика од Љубомир Бранѓолица Vol. I“. претставува избор на дела од богатиот опус на македонскиот композитор со хрватско потекло, Љубомир Бранѓолица. На повеќе од 40-тина страници се сместени шест нотографирани дела, избор од богатиот…
На манифестацијата „Годишни награди за режисерите“, која се одржа во Нови Сад, на истакнатиот македонски режисер Столе Попов му беше врачена наградата „Живојин Жика Павловиќ“ за промоција на балканската кинематографија во светот. Наградата му ја врачи легендарниот актер Предраг Мики Манојловиќ, откако воведно обраќање имаше Ненад Павловиќ, и самиот режисер по професија и син на…
Во Домот на културата „Билјана Беличанец“ синоќа, на последната фестивалска вечер, во преполната сала во присуство на бројни филмски работници, уметници, актери, режисери, претставници на политичкиот и културниот живот на земјава и претставници на дипломатскиот кор беа доделени наградите на 9. издание на МФФ Киненова. „Гран при“ доби филмот „Жена-убиец“ на грчката режисерка Ева Натена,…
Австрискиот режисер Улрих Зајдл е годинешен добитник на Наградата за животно дело на Меѓународниот филмски фестивал „Киненова“. -Со нас денеска е еден од најинтересните филмски автори, сценарист, режисер и продуцент, Улрих Зајдл од Австрија. Режисерот кој уште пред да го побуди вниманието во 2001 година со „Тегобни денови“, го побуди вниманието и пред тоа на…
МФФ „Киненова“ ќе се одржи по деветти пат од 15 до 20 октомври, со македонскиот долгометражен анимиран филм на Гоце Цветановски „Јон Вардар против Галаксијата“. -На мое големо задоволство Тематски би ја започнал истата претставувајќи го овогодинешниот фестивалски слоган: Што е прво? Филмот или приказната? Огромна благодарност за целиот визуелен идентитет на овогодинешното издание на…
На годинешното 45 издание на Интернационалниот фестивал на филмска камера „Браќа Манаки“, најстар фестивал и еден од трите фестивали во светот посветен на кинематограферите, кој се одржа од 21 до 27 во Битола, главната награда „Златна камера 300“ му припадна на германскиот филм „Наставничка канцеларија“ односно на кинематограферката Џудит Кауфман. Секако, одличен филм, безвременски, што…