(Кон 48-то издание на Младиот отворен театар одржано од 8 до 18 ноември 2023 година во Скопје)
Театарот со својата актуелност неизбежно станува нераскинлив дел од ткивото на општествените и политички движења особено на овие простори. МОТ веќе скоро пет децении е токму тоа: театарски фестивал кој не потклекнува на ниедно искушение и тој е фестивал кој, конечно не го растурил својот континуум наспроти сите големи предизвици со кои се соочувал и во времето на своите почетоци, а и во ова време полно со тензии не непредвидливости. Оваа година МОТ ги отвори вратите за многу театарски проекти чиј ангажман ја возбуди театарската јавност, но и театарските професионалци и теоретичари. Двата големи сегменти на овој фестивал: меѓународниот и македонскиот, донесоа исклучително интересни проекти со разлини начини на мислење, но и големи пораки за иднината на човештвото, овоременските духовни болести, па така секој од тие десет дена театарска маѓија пренесе по некое искуство преточено во инспирација и театарски израз.
Така официјалната програма на овогодинешниот МОТ беше составена од претставите: „Декамерон“, по расказите на Џовани Бокачо во режија на Мартин Кочовски и во продукција на Народниот театар од Прилеп, „Браќа Карамазови“ по Ф.М. Достоевски во режија на Оливер Фрљиќ во продукција на театарот ЗКМ од Загреб, Хрватска, претставата „УФО – омаж за Каталин Ладик на „Завод Сплох“ од Љубљана , Словенија, „Слугинки“ на Жан Жене во режја на Сибел Абдиу и во продукција на Турскиот театар од Скопје, а тука ексклузивно ја имавме и премиерата на „Геа“, претстава на театарската група Ерос АнтЕрос од Равена која беше копродукција со фестивалот МОТ, и фестивалот ФИАТ од Подгорица, Црна Гора, во режија на Давиде Сако; претставата „Оро“, на независната група Станица од Белград, Србија, „Скопје, големото бекство“ во режија на Атила Антал и во продукција на ИНБОКС од Нови Сад, Србија и Harabel Contemporary од Тирана Албанија, „Франкенштајн“ по романот на Мери Шели во драматизација на Димитрие Коканов, во режија на Кокан Младеновиќ и во изведба на Театарот за деца и младинци од Скопје, премиерата на „Поол“, по драмскиот текст на Марк Рејвенхил, во режија на Шејла Мандак, а во изведба на независната театарска група Хибрид, „Роденден“, многу интересно видување на режисерот Васил Христов на пиесата на Харолд Пинтер во продукција на Народниот театар од Штип, моноперформансите „Некомплетно“ од Германија во режија на Мирза Метин и „Сингуларност“ од Естонија и Норвешка во режија и изведба на Кули Росна и одличната „Евангелие по Достоевски“ по избор текстови од делата на големиот руски класик во режија на Јернеј Лоренци, а во изведба на Српскиот народен театар од Нови Сад, Србија. Селекцијата на независни проекти „Биш“ беше составена од шест претстави „Нерон“, по текст на Христо Христов во режија на Ѓорѓи Ризески, независниот проект „Немиот келнер“ по пиесата на Харолд Пинтер во режија на Александар Ивановски, „Вилицата на Ибен Баерс“ по текстот на Филип Грујиќ, во режија на Борис Василески, а во продукција на независната трупа „Штрих“, „Кенди“ , по текстот на Лук Дејвис и материјали на ХОПС во драматизација и режија на Тамара Стојаноска и во изведба на независниот театар „Златен Елец“, независниот проект „Спасени“ по текстот на Томислав Зајец во режија на Дамјан Костовски и претставата „Бакхи: Агава“ инспиририана од древната трагедија на Еврипид и по текстот на Тамара Барачков во режија на Нина Николиќ, а во изведба на Перипетија продукција. Веќе втора година по ред, МОТ ја доделува наградата „Биш“ за најдобра независна продукција и со тоа го поттикнува независното театарско творештво во нашата земја како еден сосема појнаков глас во театарската инспирација и практика.
Меѓународното жири составено од Дора Ружѓак Подолски (Хрватска), Маја Митиќ (Србија) и Сашо Огненовски (Северна Македонија) оваа награда ја доделија на претставата „Кенди“ која особено се истакна со својот автентичен израз и длабоката ангажираност говорејќи за наркоманијата како болест или можеби кобно бекство на младата популација. Независниот театарски израз во Македонија зазема се поголем замав и се чини дека младите театарски уметници се повеќе се одлучуваат својот аспект и своите согледби за општествената социјална и политичка стварност да ја визуелизираат токму низ ваквов вид на проекти. Сегмент кој не само што е релевантен, туку е особено потребен во време во кое тензиите и несигурноста го замениле духовниот мир и благосостојбата.
МОТ има своја приказна. Долга и густа со настани, со возбуда и бунтовност. На овој фестивал нема да видиме само театарски претстави. Овој фестивал ќе проговори и низ дебати и низ разни други презентации, така што тука го имавме и Душан Пернат, големо продуцентско име кој говореше за силата, а најмногу за предизвиците на театарската продукција, а тука се и дебатите на Локомотива и ППЖ, „Дијалог кој недостасува“ и „Испробување феминистички вистини“, како и работилниците на пост-драмски театар и танц водена од Филип Петковски наречена „Мац мац“ и „Карневалот за себеси“, работилница на Мирза Метин од Германија. И секако, едно од збогатувањата на овој секогаш возбудлив фестивал беше и проектот „Градот како сцена“, театарска инсталација во три чина, колаборативен проект на Филип Јовановски, претставен во рамките на националниот павилјон на нашата земја на Прашкото квадриенале. Неизбежнен настан на самиот крај на фестивалот беше промоцијата на книгата „Чашуле: приказнувачот“ на Ана Стојаноска, писателка и порфеор на ФДУ, Скопје, посветена на работата на овој голем маг на македонската драматика. Том Стопард во еден момент ќе каже: „На сцената правиме работи што треба да се случат. Што е еден вид интегритет, ако на секој излез гледате како на влез на друго место.“ Овој театарски настан е влез во новите аспекти на театарската уметност, нејзината автентичност и актуелност, секако водена од инспирацијата, мотивираноста и имагинативноста.
„На окрутноста на животот потребна му е благоста во погледот“, е превод на оригиналното издание „Окрутности живота потребна је благост погледа“, книга од соседството, од авторот Дејан Петровиќ, кој живее во Нови Сад, Србија. Тој зад себе, во неколку децениското пишување, остварил многубројни средби и направил интервјуа со значајни режисери, писатели, со луѓе од уметноста….
Министерот за култура и туризам Зоран Љутков, во просториите на НУ Завод за заштита на спомениците на културата и музеј – Охрид се обрати на прес-конференција по повод најновите археолошки откритија во Охридско-струшкиот Регион. Станува збор за вредни наоди, околку 80, откриени на локалитет во Охридско-струшкиот регион, односно на некропола од архајскиот период, 6 век…
Ново издание на „Збирка ноти – Камерна музика од Љубомир Бранѓолица Vol. I“. Новото електронско издание на „Збирка ноти – Камерна музика од Љубомир Бранѓолица Vol. I“. претставува избор на дела од богатиот опус на македонскиот композитор со хрватско потекло, Љубомир Бранѓолица. На повеќе од 40-тина страници се сместени шест нотографирани дела, избор од богатиот…
На манифестацијата „Годишни награди за режисерите“, која се одржа во Нови Сад, на истакнатиот македонски режисер Столе Попов му беше врачена наградата „Живојин Жика Павловиќ“ за промоција на балканската кинематографија во светот. Наградата му ја врачи легендарниот актер Предраг Мики Манојловиќ, откако воведно обраќање имаше Ненад Павловиќ, и самиот режисер по професија и син на…
Во Домот на културата „Билјана Беличанец“ синоќа, на последната фестивалска вечер, во преполната сала во присуство на бројни филмски работници, уметници, актери, режисери, претставници на политичкиот и културниот живот на земјава и претставници на дипломатскиот кор беа доделени наградите на 9. издание на МФФ Киненова. „Гран при“ доби филмот „Жена-убиец“ на грчката режисерка Ева Натена,…
Австрискиот режисер Улрих Зајдл е годинешен добитник на Наградата за животно дело на Меѓународниот филмски фестивал „Киненова“. -Со нас денеска е еден од најинтересните филмски автори, сценарист, режисер и продуцент, Улрих Зајдл од Австрија. Режисерот кој уште пред да го побуди вниманието во 2001 година со „Тегобни денови“, го побуди вниманието и пред тоа на…
МФФ „Киненова“ ќе се одржи по деветти пат од 15 до 20 октомври, со македонскиот долгометражен анимиран филм на Гоце Цветановски „Јон Вардар против Галаксијата“. -На мое големо задоволство Тематски би ја започнал истата претставувајќи го овогодинешниот фестивалски слоган: Што е прво? Филмот или приказната? Огромна благодарност за целиот визуелен идентитет на овогодинешното издание на…
На годинешното 45 издание на Интернационалниот фестивал на филмска камера „Браќа Манаки“, најстар фестивал и еден од трите фестивали во светот посветен на кинематограферите, кој се одржа од 21 до 27 во Битола, главната награда „Златна камера 300“ му припадна на германскиот филм „Наставничка канцеларија“ односно на кинематограферката Џудит Кауфман. Секако, одличен филм, безвременски, што…