(Кон поетската збирка „Секој секому огледало“ од Андреј Ал-Асади, во издание на ПНВ Публикации, Скопје, 2022)
Андреј Ал-Асади е млад поет со висока гама на мудрост во своите стихови. Неговите три поетски збирки нудат луцидни, контемплативни, но и сигнификантни стихови каде тој на многу наврати ја анализира релацијата „постоење – присутност“ во антрополошката траекторија на човекот.
Во оваа поетска збирка Ал-Асади говори за тивкото и незабележливо бегство на човекот од стравот, за неговото непрекинато себеоткривање кое го покриваат ноќта и неспокојот, за една релоцираност на времето и за исцедувањето на вечноста низ процепите на мистиката. Поетската збирка „Секој секому огледало“ за разлика од неговите други три збирки во своите стиховни рефлексии ја има и римата која во поетските пазуви на овој исклучително талентиран поет се вовлекува како метроном на промислата за древното Кокино, но и за неговата релација со денешните проживеани и измислени неспокои.
Сите поетски збирки на Андреј Ал-Асади возбудуваат на различен начин. Оваа поетска збирка е закотвена под ореолот на временските витли, за таму, со сите свои крици и лелеци да покаже колку бесмртноста на суровоста е самата формула на нашиот се пократок живот. Ал-Асади ја објаснува животворноста и духовниот немир „верувајќи дека ништо не е за навек“, но и верувајќи дека „стискаме ново сонце в дланки“. Тој зборува многу емотивно за љубовта како најголемиот лакмус на човековата присутност, но и за смртта како премин, за радоста како прокоба, а и за „азбуката на срцето.“ Срцето во овие стихови е водилка, а умот прилагодување, но кога застануваме кај храброста, тогаш низ овие стихови чувствуваме тивок гнев, вриеж кој е умешно воден од рациналните согледби, но и една достага која тука, во овој ракопис е многу специфична – имено, Ал-Асади низ поттекстите на своите стихови за чувствената меморија говори како да нема временска одредница, со тенок амалгам на иреверзибилност.
Три столба има оваа поетска книга на Ал-Асади вообличени во три дела (Секој секому огледало, Оди за срцето и каменот и Молец и свеќа) кои се извишуваат во длабоките значенски вриежи што тргнуваат отворајќи ги тешките врати на контемплацијата за да се нурнат во маглата на „другото“ битствување, да испишат неколку проѕирни биографии и спиритуални хагиографии. Во тие крај-пати и повремено замрачени стиховни согледби, овој млад поет ја црпи својата зрелост и стиховите во оваа поетска збирка линеат со едно прилично лесно провнато очудување од чија постојаност пак ние како читатели ја црпиме нашата осознаеност. Ова ме потсетува на една многу позната максима на големиот филозоф на дваесеттиот век Жан Бодријар која вели: „нема повеќе надеж за значењето: значењето е смртно. Изгледите, тие се бесмртни, неранливи на нихилизмот.“ Андреј Ал-Асади вели:
Би направиле сѐ што можеме
за животот да се покори
пред ветувања наместо борби
заземања, наместо солзи.
(Две во едно или едното за двете)
а она што останува како легитимитет на постоењето е веројатно послениот воз за да стигнеме во еден Авалон чија суштина веќе не ја наоѓаме ни во најлажливите ветувања. Оваа поетска збирка има вибрантна семиотика: се движи од видливите знаковни комплекси (солза, збор, дрво, јазик) па се до онаа насетувана семиотичка иконокластика (соништа, насмевка, тага, демони), а просторната и временска траекторија на овој исклучително талентиран поет се спојуваат во цитатните определби заграбени во историските и современите настани и имиња. Времето е солдат во овие стихови, а неговото оружје е духовниот опстанок за целата цивилизациска несреќа која се сублимира во повторната едноставност на животниот опит и тоа lege artis.
Навраќајќи се повторно на љубовта, во овие песни флуидот има тенка, но многу значајна глазура на материјализираност, едно особено чувство кое плени додека ги читате:
„Да, ти сакаш само да ме измамиш
Да ги отворам јас моите
А ти да ги затвориш своите очи
И две прозрачни крилја
Наеднаш да те кренат
И да те однесат
Во портокаловата крошна.“
(Химна за матицата)
Поетските ракописи на Андреј Ал-Асади лебдат и се разлеваат повремено положувајќи стихови од нив како максими, како мисли кои водат, но и мисли кои предупредуваат. Овој ракопис блеска со својата универзалност и специфика, носи цврста порака дека постоењето има своја длабока духовна сонда и дека љубовта е начин на живот во кој измамата со својата фаталност гради нови замоци на мудроста, но и искуство за оној друг живот кој не можеме да го спознаеме и само го нагаѓаме. Рефлексијата на Андреј Ал-Асади е фундаментална, далекусежна и слоевита и како што вели тој:
„И ние веќе стискаме ново сонце в дланки,
верувајќи дека ништо не е за навек,
дека вината конечно ќе се помири
со нашиот занес,
и ненаситно ќе грабаме напред.“
(Изгребани огледала)
Кога сме кај времето и постоењето, од оваа сјајна поетска збирка можеме да извлечеме нешто што би го нарекле реоткривање на себеси. Ал-Асади зборувајќи за комплексноста на животот и неговата различна интерпретација, наведува на тоа дека можеби преиспитувањето ќе ни ја заостри приустноста и дека така видливи ќе можеме да чекориме по животните патеки похрабро, а што е најважно подостоинствено. Оваа поетска збирка е од исклучителна важност најмногу заради својата специфика и уникатност. Но, не можеме да не спомнеме дека нејзината импактност лежи токму во поттекстите на духовните мета-транскрипти, една тенка линија што ја има само неговиот книжевен сензибилитет, како и едно пулсирање кое го чувствуваме, а не го рационализираме и токму тие вредности ја прават оваа стиховна авантура бурна и многу впечатлива. „Секој секому огледало“ е за секого постела од трња, но и долгоочекувана клетва што не можеме, а да не ја отстрадаме, заради нашите согледби и заради едно присуство за кое, авотот ни наметнува дека многу долго ќе го преиспитуваме.
„На окрутноста на животот потребна му е благоста во погледот“, е превод на оригиналното издание „Окрутности живота потребна је благост погледа“, книга од соседството, од авторот Дејан Петровиќ, кој живее во Нови Сад, Србија. Тој зад себе, во неколку децениското пишување, остварил многубројни средби и направил интервјуа со значајни режисери, писатели, со луѓе од уметноста….
Министерот за култура и туризам Зоран Љутков, во просториите на НУ Завод за заштита на спомениците на културата и музеј – Охрид се обрати на прес-конференција по повод најновите археолошки откритија во Охридско-струшкиот Регион. Станува збор за вредни наоди, околку 80, откриени на локалитет во Охридско-струшкиот регион, односно на некропола од архајскиот период, 6 век…
Ново издание на „Збирка ноти – Камерна музика од Љубомир Бранѓолица Vol. I“. Новото електронско издание на „Збирка ноти – Камерна музика од Љубомир Бранѓолица Vol. I“. претставува избор на дела од богатиот опус на македонскиот композитор со хрватско потекло, Љубомир Бранѓолица. На повеќе од 40-тина страници се сместени шест нотографирани дела, избор од богатиот…
На манифестацијата „Годишни награди за режисерите“, која се одржа во Нови Сад, на истакнатиот македонски режисер Столе Попов му беше врачена наградата „Живојин Жика Павловиќ“ за промоција на балканската кинематографија во светот. Наградата му ја врачи легендарниот актер Предраг Мики Манојловиќ, откако воведно обраќање имаше Ненад Павловиќ, и самиот режисер по професија и син на…
Во Домот на културата „Билјана Беличанец“ синоќа, на последната фестивалска вечер, во преполната сала во присуство на бројни филмски работници, уметници, актери, режисери, претставници на политичкиот и културниот живот на земјава и претставници на дипломатскиот кор беа доделени наградите на 9. издание на МФФ Киненова. „Гран при“ доби филмот „Жена-убиец“ на грчката режисерка Ева Натена,…
Австрискиот режисер Улрих Зајдл е годинешен добитник на Наградата за животно дело на Меѓународниот филмски фестивал „Киненова“. -Со нас денеска е еден од најинтересните филмски автори, сценарист, режисер и продуцент, Улрих Зајдл од Австрија. Режисерот кој уште пред да го побуди вниманието во 2001 година со „Тегобни денови“, го побуди вниманието и пред тоа на…
МФФ „Киненова“ ќе се одржи по деветти пат од 15 до 20 октомври, со македонскиот долгометражен анимиран филм на Гоце Цветановски „Јон Вардар против Галаксијата“. -На мое големо задоволство Тематски би ја започнал истата претставувајќи го овогодинешниот фестивалски слоган: Што е прво? Филмот или приказната? Огромна благодарност за целиот визуелен идентитет на овогодинешното издание на…
На годинешното 45 издание на Интернационалниот фестивал на филмска камера „Браќа Манаки“, најстар фестивал и еден од трите фестивали во светот посветен на кинематограферите, кој се одржа од 21 до 27 во Битола, главната награда „Златна камера 300“ му припадна на германскиот филм „Наставничка канцеларија“ односно на кинематограферката Џудит Кауфман. Секако, одличен филм, безвременски, што…